При проведенні полювань і деяких лісогосподарських заходів за давньою традицією застосовують різні музичні сигнали з метою підтримки порядку, запобігання нещасним випадкам, виявлення лісових пожеж і т. п. Сигнали підсилюють мисливські емоції і надають необхідну допомогу при встановленні зв’язку між працівниками лісу.
Перед початком полювання подають привітальні сигнали, запрошують на полювання, а також сповіщають про початок і кінець загону, про заборону стріляти в загін і необхідності розрядити зброю. Мисливські сигнали сповіщають про зміни, що відбуваються в угіддях (для «прощання убитих звірів з угіддями» і з приводу закінчення полювання). Згодом багато хто з них стали умовними знаками при поясненні на відстані працівників лісу, коли в цьому виникає необхідність, для зв’язку при виявленні лісової пожежі, нещасний випадок на полюванні, затриманні браконьєрів.
Перші мисливські труби були виготовлені з твердих порід дерева, потім з рогів буйволів, а останнім часом їх роблять металевими різних типів, але в основному з трьома вигинами. Останні отримали назву мисливського роги або ріжка, який визнаний найкращим.
Прийняті для узгодження і зв’язку сигнали мають діапазон до чотирьох тонів музичного алфавіту, які легко можна програвати на мисливському ріжку. Кожен мисливець і працівник державної лісової охорони повинен вміти розпізнавати їх.
мисливський ріжок, як і будь-який інший музичний інструмент, слід утримувати в належному порядку, після закінчення полювання його потрібно продути для усунення вологи. При сильних морозах рекомендується користуватися роговим мундштуком.
Зазвичай за організацію полювання відповідають її керівник або «головний розпорядник полювання», який в місцях колективного ночівлі мисливців за годину до початку полювання грає сигнал «підйом». Перед виходом на полювання подається сигнал «збір загоничів».
На початку полювання після збору мисливців і загоничів грають сигнал «виклик на полювання». Для поліпшення проведення колективних полювань, а також безпеки все їх учасники повинні строго дотримуватися трьох головних сигналу, які програються в такій черговості: перший – «загоничі вперед» – подає керівник полювання після розстановки стрільців по місцях. Потім його повторюють керівник загоничів і крайній загонич; другий – «постріл в тил за себе» також виконує керівник полювання, коли загоничі доходять до лінії мисливців на відстань приблизно 150 м. Цей сигнал повторюється, як і в першому випадку; третій сигнал – «загін закінчено – розрядити рушниці» – подається, коли загоничі дійшли до лінії мисливців.
Якщо мисливці розійшлися на велику відстань, то після закінчення гону подається сигнал «збір мисливців». Аналогічний сигнал програється і для загоничів.
Під час кожної колективного полювання влаштовується перерву для прийняття їжі, його повідомляють сигналом «сніданок». Після сніданку мисливців запрошують для продовження полювання сигналом «виклик на полювання». Закінчення останнього загону оповіщається сигналом «кінець полювання».
Після викладення відстріляної дичини (в черговості по її мисливської цінності) на трофейної лінії і сповіщення про результати полювання грають сигнали «прощання звірів з угіддями» – для кожного їх виду в наступній послідовності: лось, вовк, рись, олень, дикий кабан, косуля, лисиця, заєць, птах.
Якщо під час полювання хтось із її учасників вперше отстрелял великого звіра або початківець мисливець перший раз був на полюванні, цієї події після виконання вищезгаданих сигналів присвячується кілька слів. Церемонія пошани проходить, як ритуал «посвячення в мисливці».
Після закінчення полювання грають мелодію «данину лісі». При виконанні сигналів «прощання звірів з угіддями» і «данину лісі» все мисливці і загоничі приймають положення по стійці «струнко».
Крім вищезазначених сигналів, в міру необхідності застосовуються? та інші, а саме: «Все загоничі швидше», «Нагоничам зупинитися і вирівнятися» або «звір убитий». Останній подається стрільцем на номері в тому випадку, якщо є ліцензія на відстріл лише одного звіра, що запобіжить випадковий відстріл інших тварин, небезпека для виходять на лінію стрільців.
Як вже зазначалося, крім мисливських сигналів, ispolnyaemиh з охоче, застосовуються сигнали для узгоджених дій працівників лісу і мисливської служби. Якщо потрібно дізнатися, де знаходиться персонал, тоді подають сигнал «виклик», а викликається грає «відповідь». Для виклику транспорту, працівника або товариша виповнюється сигнал «йди до мене».
У разі необхідності надання допомоги при лісовій пожежі, нещасний випадок на полюванні, затриманні браконьєра і т. п. грають сигнал «виклик допомоги». Постріл по хижакові в угіддях повинен бути сповіщений аналогічним сигналом, який подається з метою продовження полювання в даному загоні.
Всі сигнали повинні твердо знати не тільки учасники колективних полювань, але і працівники державної лісової охорони, щоб краще орієнтуватися на місцевості, і більш організовано проводити полювання. «Рогова музика» широко поширена в країнах народної демократії. там, правда, застосовується мисливський ріг типу валторни з оксамитовим тембром і широкої тональністю.
Для більш точного виконання мисливських сигналів, уникнення плутанини заучування їх мисливцями і працівниками державної лісової охорони доцільно організувати не в індивідуальному порядку, а в лісництвах та гуртках місцевих (районних, низових колективів) охотобщества і, звичайно, в колективах, члени яких припускають спільно полювати.
На мою думку, необхідно організувати на замовлення УТМР випуск аудіодска із записом мисливських сигналів по аналогії з пластинками «Голоси птахів у природі». У продажу повинні бути в достатній кількості і мисливські ріжки високої якості.
Під враженням Аксаковська «Записок рушничного мисливця» І. З. Тургенєв писав колись свого великого сучасника Н. А. Некрасову: «Обмежуся тепер бажанням, щоб полювання…, якої тішилися і наші прадіди на берегах широких російських річок, і герой народних балад стрілок Робін Гуд в веселих, зелених дубових гаях старої Англії, і багато добрих людей на всій земній кулі… довго б ще процвітала в нашій Батьківщині! Чарівний ріг Оберона не перестане звучати для «мають вухо», і Вебер не останній музикант, якого надихне поезія полювання!»Цими словами І. З. Тургенєва і хочеться закінчити розповідь про мисливські сигналах, які широко застосовуються в мисливській практиці багатьох країн.